Wzmocnienie potencjału rozwojowego wyspy Karsibór w oparciu o cenne walory przyrodnicze i kulturowe – budowa przystani kajakowej na wyspie Karsibór
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Oś priorytetowa 4 „Naturalne otoczenie człowieka” Działanie 4.9 „Rozwój zasobów endogenicznych” |
|
Nazwa |
Wzmocnienie potencjału rozwojowego wyspy Karsibór w oparciu o cenne walory przyrodnicze i kulturowe – budowa przystani kajakowej na wyspie Karsibór |
Całkowita wartość projektu: |
2 072 054,80 zł |
Kwota dofinansowania: |
482 048,58 zł |
Planowany termin rozpoczęcia projektu |
28 sierpnia 2017r. |
Termin zakończenia projektu |
28 grudnia 2018 r. |
Umowa o dofinansowanie – 20 marca 2017 r. |
W dniu 28.08.2017 r., w Urzędzie Miasta Świnoujścia podpisana została umowa pomiędzy Gminą Miastem Świnoujście a Zakładem Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych „UW Service” Sp. z o.o. ze Szczecina na opracowanie dokumentacji projektowej w oparciu o program funkcjonalno-użytkowego i wykonanie robót budowlanych – budowa przystani kajakowej. Termin zakończenia inwestycji to 31.08.2018 r., wartość sporządzenia dokumentacji i przeprowadzenia robót budowlanych opiewa na kwotę 1 961 554,80 zł.
Umowa o dofinansowanie Projektu „Wzmocnienie potencjału rozwojowego wyspy Karsibór w oparciu o cenne walory przyrodnicze i kulturowe – budowa przystani kajakowej na wyspie Karsibór” – została podpisana 20.03.2017 r., pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim reprezentowanym przez Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego: Olgierda Geblewicza Marszałka i Jarosława Rzepę Wicemarszałka a Gminą Miasto Świnoujście, reprezentowaną przez Janusza Żmurkiewicza Prezydenta Miasta Świnoujście przy kontrasygnacie Iwony Góreckiej – Sęczek Skarbnika Miasta.
Przedmiotem projektu będzie budowa przystani kajakowej przy ul. 1 Maja w Świnoujściu Karsiborze. Zakres rzeczowy projektu obejmuje: przygotowanie dokumentacji projektowej, budowę przystani kajakowej – roboty budowlane, w tym również aktualizację przebiegu i oznakowanie szlaku kajakowego „44 wysp”, nadzór inwestorski, promocję projektu.
Planowana do budowy przystań kajakowa ma zastąpić istniejącą infrastrukturę - zdewastowane nabrzeże i slip oraz prowizoryczny pomost, która stanowi poważne zagrożenie dla potencjalnych użytkowników.
Zagospodarowanie terenu przystani kajakowej obejmuje dwa zasadnicze obszary:
1. Obszar położony pomiędzy ul. 1-go Maja a istniejącym slipem.
2. Teren nadbrzeżny, położony na wschód od slipu.
Ad. 1. Obszar położony pomiędzy ul. 1-go Maja a istniejącym slipem.
W ramach projektu planowane jest wykonanie:
- nawierzchni drogowej ciągu głównego, z ciętej, kostki granitowej, spoinowanej żywicą, o pow. ok. 360 m2;
- miejsca parkingowego dla osób niepełnoprawnych;
- tablicy informacyjnej;
- nawierzchni trawiastej na pozostałym obszarze części wjazdowej, przy czym nawierzchnia ta będzie zaprojektowana i wykonana w sposób umożliwiający wykorzystywanie jej do okresowego parkowania samochodów osobowych z przyczepami do przewozu kajaków;
- stojaków dla rowerów oraz stojaka do przechowywania kajaków;
Ad. 2. Teren nadbrzeżny położony na wschód od slipu.
Na wschód od slipu zaplanowano likwidację istniejących ogrodzeń, usunięcie zdewastowanych elementów zagospodarowania terenu, uporządkowanie zieleni porastającej teren. Ponadto w ramach projektu zaplanowano wykonanie ciągu spacerowego – bulwaru na całej długości terenu, stanowiącego jednocześnie ciąg komunikacyjny przystani kajakowej, komunikując rejon slipu z pozostałymi elementami przystani. Od strony wschodniej na terenie planuje się ulokowanie:
- toalety (ogólnodostępnej, w pełni przystosowanej dla potrzeb osób niepełnosprawnych, udostępnianej sezonowo; w zewnętrznej części obiektu zaplanowano lokalizację zlewu z bieżąca wodą, wykonanego z betonu lub podobnego materiału o wysokiej odporności na zniszczenie, wyposażonego w blat),
- miejsca na ognisko oraz zadaszonej wiaty piknikowej przystosowanej do grillowania,
- elementów małej architektury takich jak: leżaki, siedziska, kosze na śmieci, zabawki terenowe dla dzieci.
Branża hydrotechniczna
Zaplanowano przebudowę slipu i przyległego do niego nabrzeża. Długość linii brzegowej objętej przebudową – 20 m. Patrząc od zachodu, wzdłuż Starej Świny:
- nabrzeże oczepowe, posadowione na ściance szczelnej, z oczepem betonowym; rzędna oczepu ok. 0,9 m; długość nabrzeża ok. 12 m, głębokość techniczna przy nabrzeżu – 1,5 m, nabrzeże planuje się wyposażyć w urządzenia odbojowe oraz urządzenia cumownicze, nabrzeże to zastąpi istniejące z płyt drogowych;
- slip o nachyleniu ok. 12% i szerokości w świetle zjazdu ok. 3,5 m, próg dolny slipu projektuje się na rzędnej - 1,30 m, wnękę slipu planuje się obudować ścianką szczelną stalową z oczepem betonowym, analogiczną do ścianki szczelnej użytej do wykonania projektowanego odcinka nabrzeża, nawierzchnia slipu z betonu zacieranego, antypoślizgowa, na zachodnim oczepie slipu planuje się umieścić reling o wysokości ok. 1,2 m, zaś wschodnim oczepie w odległości co ok. 1,2 m planuje się rozmieścić pionowe, stalowe słupki-uchwyty o wysokości ok. 1,2 m, ułatwiające przemieszczanie się pomiędzy przyczepą pojazdu ze slipowanymi kajakami a oczepem w razie konieczności dostępu do częściowo zanurzonej przyczepy, opisany slip zastąpi zdegradowany istniejący;
- wschodnia krawędź wnęki slipu stanowić będzie jednocześnie stały pirs – pomost o rzędnej nawierzchni 0,9 m i sięgający do progu slipu, szerokość pomostu ok. 3,0 m, nawierzchnia z betonu zacieranego, antypoślizgowa, od strony wschodniej na krawędzi oczepu projektuje się reling, pomost ten stanowi zamknięcie całości projektowanej konstrukcji hydrotechnicznej slipu i nabrzeża; jako przedłużenie stałego pomostu planuje się ustawienie 2 pływających pomostów cumowniczych w układzie:
- jako bezpośrednie przedłużenie pomostu zaplanowano pomost cumowniczy wysokoobciążalny o konstrukcji siatkobetonowej, dł. pomostu ok. 15 m x szer. ok. 2,4 m, z obniżeniami dla osób wsiadających/wysiadających z kajaków;
- pomost cumowniczy o konstrukcji drewnianej umieszczony na pływakach siatkobetonowych, pomost ten zaplanowano wykonać jako prostopadły do pomostu omawianego wyżej, długość pomostu ok. 24 m, szerokość ok. 1,8 m, z obniżeniami dla wsiadających/wysiadających z kajaków;
Na wschód od rejonu slipu planuje się wykonanie bulwaru wzdłuż brzegu o konstrukcji i nawierzchni z materiałów syntetycznych (np. relumat, hanit).
Oświetlenie i zasilanie w energię elektryczną
Zaplanowano wykonać oświetlenie terenu przy użyciu lamp o wysokości ok. 5-6 m, energooszczędnych LED. Slip zaplanowano oświetlić czterema niskimi postumentami umieszczonymi na jego oczepie i oświetlającymi wnękę slipu i nawierzchnię bezpośrednio do niego przyległą. Na jednym z postumentów położonych od strony wschodniej przewiduje się możliwość instalacji punktu poboru energii elektrycznej. Na pomostach pływających zaplanowano umieszczenie dwóch punktów poboru energii elektrycznej w standardowych postumentach zasilających. Każdy postument wyposażony w przynajmniej cztery gniazda elektryczne prądu jednofazowego 230 V oraz punkt świetlny. Na pomostach planuje się wykonać oświetlenie krawędziowe.