Prace przygotowawcze związane z usprawnieniem połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 - 2013 Oś priorytetowa 2 „Rozwój infrastruktury transportowej i energetycznej” Działanie 2.3 „Wsparcie prac przygotowawczych projektów o strategicznym znaczeniu dla realizacji celów osi priorytetowej nr 2”
|
||
Nazwa |
Prace przygotowawcze związane z usprawnieniem połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam |
|
Całkowita wartość projektu: |
2 410 603,20 |
|
Kwota dofinansowania: |
1 934 977,94 |
|
Termin rozpoczęcia projektu |
Marzec 2012 |
|
Termin zakończenia projektu |
Grudzień 2015 |
Umowa nr UDA-RPZP.02.03.00-32-004/14-00 na dofinansowanie projektu pn.” Prace przygotowawcze związane z usprawnieniem połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami uznam i Wolin w Świnoujściu została podpisana w dniu 26 września 2014 r. w Świnoujściu.
Realizacja niniejszego projektu będzie polegała na sporządzeniu dokumentacji w oparciu o którą zostanie wybudowany w Świnoujściu tunel, łączący wyspę Uznam i Wolin (tytuł przedsięwzięcia budowlanego „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu”).
Produktami niniejszego projektu są dwa dokumenty (wskaźnik produktu: 2 szt. dokumentów):
- Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu.
- Program funkcjonalno – użytkowy dla zadania: "Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu".
Ad. 1
Celem niniejszej analizy wariantów jest wskazanie możliwych sposobów poprawy funkcjonowania transportu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin oraz określenie wstępnej efektywności ekonomicznej i koniecznych nakładów finansowych. Analiza umożliwi podjęcie racjonalnej decyzji co do dalszych przygotowań wybranej opcji inwestycyjnej mając na uwadze zalety i braki poszczególnych wariantów.
Analiza obiektywne przedstawia wpływ budowy i eksploatacji projektu na poprawę komunikacji pomiędzy wyspami Uznam i Wolin przy uwzględnieniu korzyści społecznych w zestawieniu z niezbędnymi nakładami finansowymi na budowę i niezbędnymi nakładami na zapewnienie trwałości projektu. Analiza opiera się na dotychczas opracowanej dokumentacji,
w tym istotnych dokumentach z lat 2008-2010. Niniejszy dokument w sposób syntetyczny pokazuje, jakie są potencjalne sposoby realizacji celu transportowego i które z możliwych dróg do osiągnięcia tego celu są najlepsze.
Na bazie pogłębionych analiz uwzględniających aspekty techniczne, środowiskowe, ruchowe, gospodarcze i kosztowe, wybrano sześć wariantów, które w największym stopniu spełniają cele rozpatrywanego zadania inwestycyjnego, a przy tym są wykonalne.
- Pmin – wariant promowy „minimalny” (zachowanie dotychczasowego kształtu przepraw promowych).
- Pmax – wariant promowy „maksymalny” (intensyfikacja przeprawy promowej Centrum poprzez budowę nowych promów).
- K1W1 – tunel drążony jednonawowy w korytarzu północnym o dł. ok. 1,7 km +dojazdy ok. 1,3 km.
- K3W1 – tunel zatapiany dwunawowy w korytarzu południowym o dł. ok. 1,2 km + dojazdy ok. 2,0 km.
- K3W2 – tunel drążony jednonawowy w korytarzu południowym o dł. ok. 1,3 km + dojazdy ok. 2,0 km.
Analiza porównawcza (aspekty techniczne, ruchowe, turystyczne, finansowo-ekonomiczne, gospodarka morska, środowiskowe) wszystkich wariantów wskazała na wariant nr 3, K1W1-tunel drążony, jednonawowy jako najbardziej optymalny do realizacji.
Ad. 2
Program funkcjonalno – użytkowy dla zadania: "Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu" zostanie sporządzony w oparciu o Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego oraz Ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Dz.U. z 2013 r., poz. 907 (tekst jednolity z późn. zmianami). Program funkcjonalno-użytkowy służy do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych.
Program funkcjonalno-użytkowy zostanie opracowany na podstawie materiałów studialnych będących w posiadaniu Gminy Miasto Świnoujście, sporządzonych w latach 2008 - 2014:
- studium techniczno – ekonomiczno - środowiskowe Etap I (STEŚ I),
- aneks do studium ETAP I - warianty w korytarzu historycznym,
- studium techniczno – ekonomiczno - środowiskowe Etap II (STEŚ II),
- studium wykonalności,
- raport środowiskowy,
- decyzja środowiskowa,
- analiza ekonomiczno – finansowa budowy stałego połączenia,
- analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam
Wolin w Świnoujściu.