OSiR dementuje

W związku z opublikowanym listem „niezadowolonego” z pobytu w porcie jachtowym –BASEN PÓŁNOCNY żeglarza Andrzeja N. - pragnę przekazać kilka uwag, które pozwolą czytelnikom lepiej ocenić treści zawarte w tym jednostkowym, tendencyjnym według mnie głosie krytyki. Zanim merytorycznie ustosunkuję się do zawartych w liście spraw, pozwolę sobie zwrócić uwagę na zastosowany w „liście” zabieg, polegający na podaniu mojego nazwiska w połączeniu z funkcjami polityczno-społecznymi, co świadczy o chęci osiągnięcia innego efektu niż tylko troska o poprawę warunków postoju w świnoujskiej marinie. Pytanie, czy w skali kilkunastu tysięcy żeglarzy, którzy rocznie zawijają do naszego portu jachtowego - pomijać marginalne, jednostkowe głosy krytyki? W żadnym wypadku. Często w wielości subiektywnych uwag znajdują się cenne podpowiedzi, dotyczące bieżącej organizacji pracy mariny. Tak też jest w tym wypadku. Czytając poniższe wyjaśnienia proszę uwzględnić fakt, że nadal do 18 maja trwają prace budowlane związane z modernizacją portu jachtowego. Część krytykujących udaje, że nie wie o funkcjonowaniu mariny w styczności z dużym placem budowy.                            
Przejdźmy do odpowiedzi na uwagi zawarte w liście, w kolejności przedstawionej przez żeglarza Andrzeja D.:
1.       Nieprawdą jest, że zostaliśmy zaskoczeni faktem wejścia dużej ilości jachtów do mariny w dniach 1-3 maja, pomimo, że już „na kilka dni przed majowym weekendem do portu wpłynęły pierwsze jachty”. W roku bieżącym na podstawie doświadczeń zeszłorocznych oraz na wniosek żeglarzy zgłoszony podczas spotkania z radnymi i dyrekcją OSiR „Wyspiarz”- pomimo formalnego zapisu Regulaminu mówiącego o 1. maja, jako początku sezonu- w marcu uruchomiono marinę i w zależności od warunków atmosferycznych wpływały pierwsze jednostki.
2.       Nieprawdą jest, że „do tej pory istniejąca infrastruktura nie została uruchomiona na czas. Brak podłączeń elektrycznych i wodnych, niepołączone ze stałym lądem pomosty, przy których mogłyby cumować jachty, braki wody w sanitariatach” . Przed 1. maja uruchomiono 7 nabrzeży: Nr 4,5,6,7,8,9,13/I. Udostępniono 4 pomosty pływające wraz z trapami zejściowymi oraz brzegowymi postumentami zasilającymi w prąd i wodę.Ze względu na instalowanie na 2. pomostach dodatkowych postumentów wyłączano je czasowo z eksploatacji zapewniając jachtom postój „burtą do nabrzeży” Nr 6 i 7.Posiadane obecnie 80 miejsc cumowniczych gwarantowało swobodny i bezpieczny postój jachtów w dniach 1-3 maja. Od 18. maja ilość miejsc postojowych wzrośnie do 350.  Nie było przerwy w dostawie zimnej i ciepłej wody na potrzeby sanitariatów. Awaria pompy cyrkulacyjnej wprowadziła dyskomfort korzystających z sanitariatów, polegający na dłuższym oczekiwaniu/ok. 1-2 minut/ pojawienia się wystarczająco ciepłej wody w kranach i prysznicach.    
3.       Zastanawiałem się czy odpowiadać na zadane przez żeglarza Andrzeja N. pytanie – „czy obecny „menadżer” techniczny a równocześnie radny pan Ryszard Teterycz jest w stanie sprawnie wykonywać powierzone zadania? Jak widać jego niekompetencja wpływa na wykorzystanie świnoujskiego portu jachtowego a tym samym na straty finansowe, które z tego tytułu tenże poniesie. W połowie maja na wodzie widać niewiele jednostek, keje świecą pustkami.                                                                                                                                                 
             Najlepszą odpowiedzią jest w tym wypadku zapytać – czy kierować się tym jednostkowym osądem dotyczącym jednodniowych doświadczeń pana Andrzeja N., czy też spojrzeć na moją pracę w perspektywie trzech lat odpowiedzialności za Basen Północny? Czy przedmiot mojej pracy tj. Basen Północny w tych trzech latach, kiedy odpowiadam za jego stan techniczny ulegał degradacji, czy też nastąpiła jego diametralna zmiana na lepsze? Czy pozytywne oceny instytucji, które wielokrotnie kontrolowały merytoryczną stronę mojej działalności oraz fakt corocznego spełnienia przez marinę kryteriów „Błękitnej Flagi” mają tu jakieś znaczenie? Odpowiedź zostawiam czytającym. Oczywistym jest, że zasadniczą rolę odegrały w tych przemianach decyzje Rady Miasta, Prezydenta oraz praca wielu merytorycznych pracowników Wydziału Inżyniera Miasta i innych wydziałów. Kierownictwo i pracownicy /w tym i moja osoba/ OSiR mają swój proporcjonalny wkład. Nieprawdą jest, że w okresie kiedy odpowiadam za Basen Północny nastąpiło pogorszenie wskaźników efektywności funkcjonowania mariny. W roku ubiegłym pierwszy raz od 11 lat wpływy finansowe przewyższyły koszty ponoszone na działalność mariny. W okresie tzw. ”martwym-przedsezonowym”, o którym pan Andrzej N. mówi jako niewykorzystanym, przynoszącym straty / od stycznia do 1maja/- osiągnęliśmy wpływy z różnej działalności 98000 zł. tj. trzykrotnie wyższe niż w analogicznym okresie 2011 roku. W tym też czasie przypłynęło 430 jednostek z 1236 członkami załóg tj. dwukrotnie więcej niż w roku ubiegłym. W okresie od 2007 roku nastąpiła skokowa progresja zawinięć jachtów i ilości żeglarzy w marinie: ilość jachtów z 1251 do 6048,ilość żeglarzy z 2459 do 14 877.Jeśli chodzi o formalne kwalifikacje związane z kompetentnym zarządzaniem portem jachtowym –to informuję, że uzyskałem tytuł inżyniera nawigatora, kończąc WSMW w Gdyni. W 2001 roku wraz z członkami ówczesnego Zarządu Miasta miałem okazję uczestniczyć w procesie przygotowania i uruchomieniu mariny Basen Północny. Do 2008 roku pośrednio uczestniczyłem w procesach związanych z funkcjonowaniem mariny. Od czterech lat port jachtowy jest w zakresie moich obowiązków. Czy to wystarczające doświadczenie, by kompetentnie zarządzać mariną? Oczywiście rzecz bardzo względna.
4.       Czy rzeczywiście żeglarze niemieccy tak krytycznie oceniają warunki postoju w naszej marinie i deklarują odpływ z naszego portu?
Żeglarze niemieccy stanowią największą grupę odwiedzającą nasz port jachtowy- na ogólną ilość 6048 jachtów, które zawinęły w 2011 roku do mariny - niemieckich było 3119 z 8051 członkami załóg. W roku ubiegłym oraz w bieżącym niewniesiona została żadna skarga ze strony żeglarzy zagranicznych.Następuje zwiększenie zainteresowania stałym pobytem w naszej marinie. Ze względu na toczący się proces ustalania planu przestrzennego zagospodarowania Basenu Północnego jesteśmy „zmuszeni” do odmowy podpisywania umów wieloletniego pobytu/wraz z zimowaniem/.
5.       Nieprawdą jest, że „na dzień przed wolnymi dniami na jednym z pomostów zamontowano metalowe, wystające elementy służące do mocowania pływających odnóg cumowniczych i tak je pozostawiono bez żadnego ostrzeżenia.  Faktem jest, że na jednym z pięciu pomostów zamontowano elementy do mocowania odnóg cumowniczych. Jednakże po ich zainstalowaniu ustaliłem z kierownikiem prac p. S. Putreszą sposób oznakowania i zabezpieczenia pomostu. Założono powszechnie stosowaną ostrzegawczą taśmę biało-czerwoną oraz zamocowano gumowe osłony/opony/.Jednocześnie bosmani przekazywali wpływającym jachtom informację o zakazie cumowanie do remontowanego pomostu, wskazując miejsca postoju przy pozostałych pomostach oraz burtą do nabrzeży Nr 5, 6 i 7.   Część żeglarzy odmawiało postoju we wskazanym miejscu, uzasadniając to kłopotami z wyjściem na stosunkowo wysokie nabrzeże. Deklarowali podejście do remontowanego pomostu „na własną odpowiedzialność”.
6.       Prawdą jest, że nieczynna była „tawerna”. Ogłoszony w kwietniu przetarg na jej prowadzenie nie został rozstrzygnięty, ze względu na niezgłoszenie się żadnego oferenta. Ponowiona procedura przetargowa wyłoniła firmę, która prowadzić będzie w sezonie 2012 r. „tawernę”.
7.       W bosmanacie prowadzony jest ”nasłuch i korespondencja radiowa” –VHF kanał 12.      Możliwy jest brak uzyskania łączności w czasie wykonywania przez dyżurnego bosmana innych czynności związanych z obsługą jachtów i prac bosmańskich.
8.       Prawdą jest, że system obsługi finansowej wprowadzony w roku bieżącym, okazał się zbyt skomplikowany.Program finansowy ”Symfonia” spełniający wymogi obsługi finansów publicznych, okazał się „nieprzyjazny” dla żeglarzy, oczekujących zbyt długo na uzyskanie potwierdzenia zapłaty.  Stąd też uwzględniając krytyczne głosy naszych klientów – w dniu 07.05.2012 r. pion finansowy Ośrodka wprowadził nowy „uproszczony” system poboru opłat.
9.       Prawdą jest, że pojawiają się „śmieci pływające w pobliżu budynku administracyjnego”.
Niezależnie od wybierania z nabrzeży i pomostów zanieczyszczeń przez bosmanów /wybierakami /-każdego roku, podpisywana jest umowa z firmą specjalistyczną na oczyszczanie od 1. maja do końca października akwenu Basenu Północnego z zanieczyszczeń stałych. W roku bieżącym, ze względu na fakt przejęcia przez Ośrodek całości Basenu od Wykonawcy prac modernizacyjnych dopiero 18 maja – stosowna umowa obowiązywać będzie z dniem 19.05.2012r. Ilość napływającej trzciny i innych drobnych zanieczyszczeń nie wymagał interwencyjnego wzywania firmy.
10.    Prawdą jest, że w okresie wskazanym przez p. Andrzeja N. „były brudne podłogi w sanitariatach”. W celu poprawy czystości sanitariatów zmieniono dwukrotne sprzątanie/rano, wieczór/ na trzykrotne, z wydłużonym czasem sprzątania wieczornego.

Liczę, że po zakończeniu prac modernizacyjnych/18.05.2012r./ i przejściu na „normalny” tryb pracy portu jachtowego – Basen Północny, ustrzeżemy się mankamentów notowanych w ostatnim czasie – za które przepraszam naszych klientów/żeglarzy/.

                                                      Ryszard Teterycz
                                                        OSiR Wyspiarz
 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij