O usuwanie azbestu

Jak wygląda sprawa usuwania azbestu w przyszłym roku?

W przyszłym roku, już po raz szósty,  Świnoujście przystąpi do przygotowywania wniosku o dotację ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie na realizację, w

2018 r., zadania związanego z usuwaniem wyrobów zawierających azbest.

Dotacją mogą zostać objęte zadania z zakresu: demontażu, transportu i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest, ujętych w „Inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Miasto Świnoujście", z nieruchomości których właścicielami są: jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne,  jednostki sektora finansów publicznych, fundacje, kościoły i związki wyznaniowe, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe .

Azbest ma zniknąć z naszego kraju do 2032 roku. Jego likwidacja odbywa się na podstawie m.in. Rezolucji Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia

19 czerwca 1997 r. w sprawie programu wycofania azbestu z gospodarki oraz „Rządowego Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terytorium Polski w latach 2002 - 2032" przyjęty przez Radę Ministrów RP w dniu 14 maja 2002 r.

Średnia ilość wyrobów azbestowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca Świnoujścia jest wielokrotnie niższa, niż średnia krajowa. Co nie oznacza, że nie ma go wcale.

Najwięcej na obiektach gospodarczych, na terenie ogródków działkowych, ale zdarza się również jeszcze na budynkach mieszkalnych. Prawie 53 tony to zdemontowane rury zsypowe jednej ze spółdzielni mieszkaniowych. Z przeprowadzonej w 2011 roku inwentaryzacji wynikało, że w całym Świnoujściu znajdowało się około 600 ton azbestu.

Dzięki przeprowadzonym do tej pory działaniom w 2013 udało się usunąć 25 ton azbestu z 26 nieruchomości; w 2014 - 50 ton z 45 nieruchomości; w 2015 - 42 tony z   27 nieruchomości, w 2016 roku 82 tony z 57 nieruchomości, w roku bieżącym 47 ton z 25 nieruchomości.

Do tej pory akcja usuwania azbestu kosztowała  ponad 130  tysięcy złotych, z czego ponad 101 tysięcy złotych,  pochodziło ze środków WFOŚiGW

Po otrzymaniu dotacji, Miasto wyłoni, w drodze prawa zamówień publicznych, wykonawcę, który na podstawie umowy zawartej z  Gminą będzie dokonywał demontażu i usuwania wyrobów zawierających azbest ze zgłoszonych nieruchomości.

Realizacja zadania w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest planowana jest w III i IV kwartale 2018 r.

Ostateczna liczba środków ,które zostaną przeznaczone na likwidację tej szkodliwej substancji uzależnione będą od ilości osób i instytucji, które przystąpią do programu.

W budżecie miasta, na przyszły rok, zaplanowano kwotę 50 tysięcy złotych.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij