O progi zwalniające w mieście
Prosimy o odniesienie się do listu Czytelnika, który dokładnie pokazuje problem z progami na ulicach naszego miasta: “Zgodnie z tym co obiecalem przesyłam parę fotek odnośnie tematu progów zwalniających w naszym mieście . Zdjęcia nie powalają jakością , były robione rejestratorem samochodowym w sumie przy dość sporej szarówce. Dołączyłem też plik pdf z fragmentem dotyczącego urządzeń do ograniczenia prędkości pojazdów .
Gdyby urzędnicy nie wiedzieli o co chodzi to całość nazywa się "SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE DLA ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH ORAZ URZĄDZEŃ BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO I WARUNKI ICH UMIESZCZANIA NA DROGACH" , Dziennik Ustaw Rzeczypospolistej Polskiej , Załącznik do nru 220 , poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003r. Wydanego przez Kancelarie Prezesa Rady Ministrów :)
Teraz postaram się z grubsza opisać problem . Więc progi stosowane u nas w mieście dzielą sie na 3 kategorie , wyspowe np na ulicy Kołłątaja i Grunwaldzkiej , podrzutowe - cała reszta ze zdjęć czyli promenada , ulica Szkolna i Uzdrowiskowa oraz płytowe np na Wojska Polskiego z przejściami dla pieszych - z tymi chyba jest wszystko w porządku . Rozporządzenie 8,1 ogólnie opisuje że progi zwalniające nie mogą być umieszczone bliżej niż 40 m od skrzyżowania ulic lub dróg , 30m od przejścia dla pieszych (nie dotyczy progów z przejściami dla pieszych) . Niedopuszczalne jest także stotsowanie progów zwalniających na ulicach i drogach , w przypadku kursowania autobusowej komunikacji pasażerskiej z wyjątkiem progów wyspowych . Trzecia sprawa to progi podrzutowe czyli te np z promenady , można je stosować poza drogami publicznymi !! Jedynym wyjątkiem w dzienniku ustaw jest stosowanie ich na obszarze przejścia granicznego jako element uzupełniający zaporę U-13b.
Opiszę teraz dokładnie zdjęcia :
1. zdjecie 1076 , prog podrzutowy , mozliwosc stosowania pozda drogami publicznymi
2. zdjecie 1078 , prog podrzutowy , sytuacja jak powyzej
3. zdjecie 1080 , prog podzrutowy , sytuacja jak powyzej , mozliwe ze jezdzi juz tamtedy komunikacja autobusowa ale nie jestem pewien :)
4 . zdjecie 1082 , prog podrzutowy , jak wyzej , tu jezdzi autobus wiec mozna byloby zastosowac prob wyspowy , ten jest niezgdony
5. zdjecie 1083 , prog wyspowy , tu moze jezdzic komunikacja , jednak jest blizej niz 30 m od pasow i 40m od skrzyzowania , ten dalej na przeciwnym pasie ruchu to samo
6. zdjecie 1084 , to samo co wyzej za blisko pasow i skrzyzowania
7. zdjecie 1085 . to samo co wyzej czyli pasy i skrzyzowanie
8. zdjecie 1086 , prog podrzutowy na drodze publicznej , za blisko skrzyzowania , trzeba byloby zmierzyc czy nie za przejscia dla pieszych .
9 . zdjecie 1091 , prog podrzutowy , mozna stosowac poza drogami publicznymi
10. zdjecie 1092 prog pdrzutowy , to co wyzej
Tylko tyle progow pamietalem , byc moze jest wiecej jest takich kwiatkow. Dziwi mnie to ze urzednicy biora pieniadze za rzeczy , ktore sa naparwde latwo dostepne do sprawdzenia , Nie mam pojecia czy to lenistwo czy celowe dzialania bo byc moze nikt nie zauwazy . Najgorsze jest to ze rozbijalismy zawieszenia samochodow przez tyle lat przez zle wykonana prace osoby , ktora ma placone z naszych kieszeni na to zeby wszystko mialo byc robione zgodnie z przepisami .”
Przekażę te zdjęcia pracownikom wydziału merytorycznie odpowiedzialnego między innymi za układnie progów na świnoujskich ulicach. Jak mnie zapewnili, znają cytowane zapisy dotyczące warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz warunki ich umieszczania na drogach. Zapraszają czytelnika do bezpośredniego kontaktu ,aby przedstawił dokładnie swoje zarzuty w tej kwestii. Progi zwalniające ,ich lokalizacja jest jednym z najczęściej składanych przez mieszkańców wniosków. Nasilają się one ,przede wszystkim, po wykonaniu remontu nawierzchni danej ulicy, kiedy niektórzy kierowcy, korzystając z tego, rozwijają nadmierną prędkość. Bardzo rzadko mieszkańcy zwracają się o usunięcie któregokolwiek z nich.