Kiedy prom "Karsibór II" wróci na przeprawę?
Modernizacja promu „Karsibór II” była w części finansowana z subwencji w wysokości 7 mln złotych pochodzącej z rezerw Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Niemal drugie tyle dołożyło miasto. W sumie modernizacja kosztowała około 13 mln złotych.
Obecnie jednostka jest w Świnoujściu, gotowa do eksploatacji. Do ruchu wróci w kwietniu wraz z nowym grafikiem dla promów obsługujących przeprawę. W tej chwili przeprawa „Centrum” obsługiwana jest na bieżąco, w razie długich kolejek oczekujących promy kursują non-stop, aż do czasu ich rozładowania. Tym samym nie ma potrzeby zmiany grafiku obowiązującego w marcu tak, aby oprócz obecnie eksploatowanych jednostek, uwzględnić w nim dodatkowo również
„Karsibór II”.
Jedynym opóźnieniem w powrocie promu ze stoczni był pierwotny termin zakończenia wymiany napędu, który zgodnie z umową wyznaczony był na koniec ubiegłego roku. Niestety, stocznia nie dotrzymała tego terminu. Od tego momentu do czasu przekazania jednostki Żegludze Świnoujskiej, za każdy dzień naliczane były karne odsetki. Ostatecznie kwota ta wyniosła około 300 tys. złotych.
Przed włączeniem do eksploatacji na promie wykonano jeszcze dodatkowe prace (remont toalet, wymiana okien w sterówce). Załoga obsługująca jednostkę przeszła również 2-tygodniowe szkolenie na „Karsiborze II” z nowym napędem.
Przewidywane oszczędności związane z wymianą napędu to około 15 procent kosztów paliwa. Nie był to jednak jedyny powód, dla którego inwestycja ta była niezbędna. Promy typu Karsibór zostały zbudowane w latach 70-tych ubiegłego wieku i od tego czasu napędy nie były w nich ani wymieniane, ani gruntownie remontowane, co groziło coraz częstszymi awariami. Problem ten już od kilku lat podnosili pracownicy Żeglugi Świnoujskiej.