Czy nasz tunel będzie najdłuższy Polsce?

Tunel łączący wyspy Uznam i Wolin po zbudowaniu będzie należał do najdłuższych w Polsce. Gdyby już istniał byłby najdłuższy, bo mając 1,44 km wyprzedziłby w tej klasyfikacji o 62,5 m zbudowany w 2016 r. pod Martwą Wisłą tunel gdański. Nie jest to jednak rozwiązanie inżynieryjne. Tunele drogowe w Polsce budowano już w XX w. Były one wprawdzie zwykle dużo krótsze, ale po dzień dzisiejszy usprawniają ruch w ważnych miejscach.

Wiele jednak wskazuje na to, że świnoujski tunel nigdy nie będzie najdłuższym w Polsce. W bieżącej unijnej perspektywie finansowej – do 2023 r - ma bowiem powstać jeszcze kilka tuneli, w tym rozwiązania ponad dwukilometrowe.

 

Najdłuższe istniejące tunele w Polsce

1. Gdańsk – Tunel pod Martwą Wisłą (1377 m).

Jego budowa rozpoczęła się w 2011 r., a zakończyła w kwietniu 2016 r. Łączy Trasę Słowackiego z Trasą Sucharskiego wiodącą do Portu Północnego. Dwururowy. W najgłębszym miejscu drogi znajdują się 35 poniżej lustra wody. We wrześniu 2016 r. otrzymał on nazwę tunelu im. Ks.  Abp. Tadeusza Gocłowskiego

 

2. Warszawa – Wisłostrada (930 m i 889 m)

Oddany do użytku w 2003 r. na warszawskim Powiślu. Budowa rozpoczęła się dwa lata wcześniej. Dwunawowy – po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Drogi zbudowane w tunelu nie mają identycznej długości – wiodąca w kierunku północnym jest krótsza. Kosztował 210 mln zł.

3. Laliki (gmina Milówka) – Tunel Emilia na trasie S1 (678 m)

Zbudowany w 2010 r. w ciągu drogi ekspresowej S1 na Śląsku. Nazwę tunelu nadano na cześć Emilii Wojtyły, matki Papieża Jana Pawła II.

4. Katowice – Tunel pod Trasą Jerzego Ziętka (657 m)

Rondo gen. Ziętka powstało w 1965 r. w samym centrum Katowic opodal hali widowiskowej Spodek. Pod rondem pierwotnie istniała strefa handlowo-usługowa. W 2006 r. przebudowano węzeł drogowy, tak by upłynnić tranzyt wiodącą przez centrum miasta drogą krajową 79. Modernizacja kosztowała kilkaset mln zł. W 2017 r. dwunawowy tunel otrzymał nazwę Tunelu Katowickiego.

5. Gliwice – Trasa Średnicowa – (493 m)

Tunel znajduje się w ścisłym centrum miasta i jest częścią tzw. trasy średnicowej łączącej największe miasta aglomeracji śląskiej. Budowę odcinka drogi, której częścią jest tunel zakończono w 2016 r.

6. Wrocław – Tunel pod  p. Dominikańskim (320 m)

Oddany do użytku w 1978 r. Jego południowa nawa jest dłuższa. Tunel północy ma 225 m

7. Toruń – pod pl. Daszyńskiego (300 m)

Oprócz dróg samochodowych znajduje się w nim torowisko tramwajowe. Powstał w ramach projektu „Budowa mostu im. Elżbiety Zawackiej wraz z drogami dojazdowymi” we wschodniej części Torunia.

8. Łódź – Trasa W-Z (246 m)

W Polsce jest kilka miejskich tras o nazwie W-Z (Wschód-Zachód). Ta najbardziej znana to warszawska. Ona też posiada tunel drogowy, ale o ponad 50 m krótszy od tego, na łódzkiej trasie W-Z. Ta powstała w latach 70. XX w.

9. Bielsko – Biała – Obwodnica Śródmiejska Zachodnia (238 m)

Obwodnica Śródmiejska stanowi połączenie dróg krajowych S52 i DK52. Ma raptem 7 km., a budowę rozpoczęto w 1995 r. by zakończyć 11 lat później.

10. Tunel im. Rafała Kalinowskiego – w Krakowie (230 m)

Przebiega pod Dworcem Głównym i Galerią Krakowską w samym sercu miasta. Oddany do użytku w 2007 r. stanowi część dużego projektu pn. Krakowskie Centrum Komunikacyjne.

 

Tunele w budowie lub projektowane

Na Zakopiance – w ciągu drogi S7 wiodącej z Gdańska do Rabki (przez Warszawę i Kraków) – pomiędzy Naprawą i Skomielną powstaje 2,058 km, dwururowy tunel, który zbuduje włoska firma Asaldi. W najwyższym miejscu od tunelu do wierzchołka góry, w której zostanie wydrążony będzie 107 m – zakończenie budowy w 2021 r.

S2 – południowa obwodnica Warszawy. Pomiędzy węzłami „Puławska” i „Przyczułkowa” powstaje tunel o długości 2,3 km. Będzie przebiegał pod Ursynowem, a nawet poniżej istniejącej już linii metra. W tunelu powstaną dwie jezdnie o szerokości 14,5 m. Tu też wykonawcą jest Asaldi. Wartość inwestycji wynosi 1,2 mld. zł. Termin oddania do ruchu – 2019 r. Po wybudowaniu to ten tunel będzie dzierżył miano najdłuższego w Rzeczpospolitej.

S3 – To też interesująca nas inwestycja, bo S3 to przecież trasa wiodąca do Świnoujścia i naszego zespołu portowego. Bardzo liczą na dopięcie całej trasy m.in. przewoźnicy promowi. Droga otworzy nasze porty na Czechy, Słowację czy Austrię. W Górach Wałbrzyskich powstać mają dwa tunele – krótszy 300-metrowy, oraz dłuższy – w rejonie miejscowości Stare Bogaczowice - o długości 2,290 km. Tunele pod Górami Wałbrzyskimi powstaną, później od naszego. Ten dłuższy zepchnie połączenie Uznam – Wolin na czwarte miejsce pod względem długości.

 

S19 – na odcinku Rzeszów – Barwinek planowane są cztery tunele, których łączna długość ma wynieść ok. 6 km – najdłuższy 1,75 km.

S69 – obejście Węgierskiej Górki – planowane są dwa tunele w masywie Barania 834 m i 803 m (w zależności od komory) i masywie Białożyński Groń – 984 m i 975 m.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij