Ważne porozumienie
W dniu wczorajszym, w Szczecinie, podpisane zostało trójstronne porozumienie w sprawie strategicznych inwestycji związanych z działalnością portu Szczecin – Świnoujście. Porozumienie podpisali: Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej, Prezydent Szczecina Piotr Krzystek i Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Zgodnie z zapisami porozumienia, strony podejmują - na pełnych zasadach partnerskich - współpracę we wszystkich przedsięwzięciach, których efektem będzie dynamiczny rozwój portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu oraz poprawa kondycji gospodarczej miast i zachodniopomorskiego regionu.
Za najważniejsze obecnie uznane zostały inwestycje zmierzające do poprawy dostępu drogowego do portów, a w szczególności: modernizacja dostępu drogowego do portu morskiego w Szczecinie, od Basenu Górniczego do Mostu Długiego, modernizacja Estakady Pomorskiej na długości 420 metrów oraz przebudowa układu drogowego w rejonie Międzyodrza wraz z budową mostu Kłodnego.
- Dla Świnoujścia byłyby to tak potrzebne przebudowa i rozbudowa układu drogowego zapewniająca sprawny i bezpieczny dojazd do terenów naszego portu, obejmująca między innymi: modernizację odcinka drogi krajowej nr 3, czyli ostatniego z odcinków ulicy Wolińskiej, przebudowę i rozbudowę ulicy Ku Morzu wraz z estakadą nad linią kolejową, przebudowę ulicy Barlickiego na całym jej odcinku, rozbudowę ulicy Ludzi Morza oraz budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - W planach jest też budowa przejścia nad torami w okolicy ronda w Łunowie.
Partnerzy porozumienia jednoznacznie stwierdzili, że kompleksowe i niezwłoczne zrealizowanie wymienionych w porozumieniu inwestycji zapewni udrożnienie tranzytowych szlaków komunikacyjnych w obszarach portów morskich i przyczyni się do istotnego rozwoju gospodarczego całego zachodniopomorskiego regionu. Jednym z ważniejszych zadań powinny być także działania podejmowane na rzecz pogłębienia toru wodnego Świnoujście- Szczecin, jak również toru podejściowego do portu w Świnoujściu dla osiągnięcia docelowej głębokości 17 metrów od strony Morza Bałtyckiego.
W celu realizacji tych przedsięwzięć powołany zostanie Zespół Koordynujący realizację porozumienia, który jednocześnie podejmował będzie działania zmierzające do pozyskania na ten cel dofinansowania ze środków zewnętrznych, w tym unijnych na lata 2013-2020.
Jak podkreślili uczestnicy spotkania niezbędny jest lobbing, poparty wspólnymi działaniami, jeżeli chodzi o dofinansowanie inwestycji związanych z dojazdami do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Do tej pory preferowane były znacznie mniejsze porty; Kołobrzeg na poprawę dróg dojazdowych do portu otrzymał 100 milionów złotych, Darłowo -22, Elbląg – 30 milionów.
Z dużych portów Gdańsk otrzymał aż 1,15 miliarda złotych.
Na zdjęciu etapy inwestycji drogowych w obszarze portu Świnoujście