1. Opis projektu
Świnoujście jako jedyne miasto w Polsce jest położone na wyspach. Komunikację pomiędzy dwiema największymi, zamieszkanymi wyspami t.j Uznam i Wolin stanowią dwie nitki przeprawy promowej, na których pływają wysłużone promy. Taka sytuacja stwarza duże niedogodności dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki, zwłaszcza w sezonie letnim działają odstraszająco i wpływają negatywnie na wizerunek miasta. Ponadto, w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych, zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co zagraża bezpieczeństwu miasta. Budowa stałego połączenia – tunelu, docelowo rozwiąże te problemy.
Ze względu na skalę i stopień skomplikowania tego przedsięwzięcia Inwestorem Zastępczym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Szczecin.
2. Podstawowe parametry techniczne*
Łączna szacunkowa długość inwestycji : ok. 3200m
Szacunkowa długość tunelu drążonego metodą TBM : ok. 1440 m
Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m
Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m
Tunel jednorurowy, dwukierunkowy
Łączna szerokość jezdni : 11 m
Szerokość pasów ruchu: j eden w każdym kierunku - po 3,5 m
Szerokość pasów awaryjnych – po 2 m
Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny ok. 38,0 m.p.p.m.
3. Termin realizacji: 48 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą.
4. Finansowanie: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 oraz budżet Miasta Świnoujście (wieloletnia prognoza finansowa Gminy Miasto Świnoujście na lata 2018-2028)
5. Multimedia
*Dane na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego